فقط اوست که می ماند

فقط اوست که می ماند

[​IMG]

آبشار ها سوژه پر طرفداری برای عکاسان منظره محسوب می شوند. در زیبایی طبیعی آبشار ها تردیدی نیست، اما گرفتن عکس های عالی از آنها، از آنچه فکر می کنید دشوار تر است. به عنوان سرپرست تم عکاسی WaterfallWednesday در گوگل پلاس، هر هفته با مردمی سر و کار دارم که از من درباره عکاسی از آبشار ها سوال می کنند، بنابراین بگذارید تعدادی از توصیه های خود را در این زمینه با شما به اشتراک بگذارم:

[​IMG]

1) تجهیزات شما به اندازه کافی خوب است

اولین چیزی که اکثر مردم در رابطه با عکاسی از آبشار به شما پیشنهاد می دهند، تهیه یک مجموعه کامل از فیلتر های تراکم خنثی (neutral density) یا (ND) برای دستیابی به نوردهی طولانی است. فراموشش کنید!

بیایید کارمان را با یک دوربین با قابلیت عکس گرفتن دستی و یک سه پایه شروع کنیم، تمام آنچه نیاز دارید همین است. بزرگترین اشکال نصب کردن یک فیلتر خنثی تیره روی لنز دوربین، همان خورشید است. هنگامی که بالا روشن باشد، شما نقاط بسیار روشن (hot spots) و سایه های تیره خواهید داشت که در عکس خوب نمی شود. نور خورشید خشن و مسطح است. بهترین کار این است که هنگام طلوع یا غروب عکس بگیرید. آبشارها اغلب در دره های عمیق واقع شده اند، بنابراین تا زمانی که خورشید پشت کوه ها باشد و آبشار کاملا در سایه قرار بگیرد، امکان نوردهی طولانی با نور متعادل و زیبا فراهم می شود. در حقیقت می توانید با برنامه ریزی قبلی، این تاثیر را به حداکثر برسانید. اگر آبشاری که می خواهید از آن عکس بگیرید رو به شرق باشد، هنگام طلوع زمان ایده آلی برای عکاسی نخواهد بود، زیرا در این زمان نور مستقیما به آبشار خواهید تابید. بنابراین بهترین زمان برای عکس گرفتن از آبشاری که رو به شرق است، اواخر بعد از ظهر و غروب است.

[​IMG]



2) نوع آبشار را بررسی کنید

نوردهی واقعا باید چقدر طولانی باشد؟ فکر می کنم جواب این سوال به اندازه سلیقه و نظر مردم در مورد انواع فست فود ها متفاوت باشد. من شخصا آبشار ها را به دو دسته متفاوت طبقه بندی می کنم. بعضی آبشار ها به قدری خروشان هستند که نفس انسان بند می آید، در حالی که آبشار های دیگری پیدا می شوند که مطبوع، ظریف و زیبا هستند. پس در نظر داشته باشید که نمی خواهید آبشار در عکس شما به شکل یک لکه سفید و بدون هیچ جزییاتی دیده شود. لازم است که نوردهی را به درستی تنظیم نمایید.

[​IMG]

در حالت دستی، من معمولا کار را با کمترین میزان ایزو ISO دوربینم شروع می کنم، یعنی 100. سپس دیافراگم را آنقدر کوچک می کنم تا فوکوس حداکثر شود، اغلب در حدود f/8 تا f/10. سپس بررسی می کنم که چه نوع شاتری مناسب است.

برای آبشار های بزرگ، من سعی می کنم که نوردهی کمتر از یک ثانیه باشد، چیزی بین ¼ تا 1 ثانیه، حرکت آب را نشان داده و در عین حال تمام جزییات حرکت را حفظ خواهد کرد. آبشار های کوچک و رشته ای برای نمایش به نوردهی طولانی تری نیاز دارند. این نوع عکس ها زمانی که نوردهی را تا آخرین حد ممکن طولانی کنید، عالی از آب در می آیند. نگران از بین رفتن وضوح تصویر به خاطر کوچکی دیافراگم نباشید. عکاسی تماما خطر کردن است و در این مورد، ثبت کردن حرکت آب از مختصری کم شدن وضوح تصویر که فقط در حالت زوم 200 درصد به چشم می آید، اهمیت بیشتری دارد. حتی اگر لازم شد، نگرانی به خود راه ندهید و از f/22 هم استفاده کنید. من سعی می کنم هنگام عکاسی از این نوع آبشار ها، از نوردهی یک تا چهار ثانیه استفاده کنم.

[​IMG]





3) درختان را حفظ کنید

تا کنون پیش آمده که با نوردهی طولانی از یک آبشار عکس بگیرید و متوجه شوید که برگ درختان و گیاهان با کوچکترین نسیم به حرکت در می آیند؟ شاید افرادی را دیده باشید که از یک منظره، یک مجموعه عکس با تنظیمات متفاوت دوربین می گیرند (Bracket) تا طیف پویای نور را در یک تصویر فشرده سازی کنند. ما می توانیم همان کار را اینجا انجام دهیم. بعد از این که عکسی که از آبشار گرفته اید در دوربین به نمایش در آمد، اطراف لبه عکس را نگاه کنید و ببینید آیا گیاهان در عکس تار و مبهم افتاده اند؟ اگر این طور بود، باید یک ورزش ذهنی انجام دهید، به این ترتیب که ذهن خود را به ذهن یک عکاس ورزشی تغییر دهید تا بتوانید حرکت را فریز کنید. شما به سرعت شاتری در حدود 100/1 یا سریع تر نیاز دارید. می توانید دیافراگم را باز تر کنید، اما اطمینان حاصل کنید که فوکوس حداکثر از بین نرود. اگر نور کافی نبود، لازم است ایزو را افزایش دهید تا به سرعت شاتری که ذکر شد دست یابید.

پس از بازگشت به خانه، عکس هایی که با دو نوردهی متفاوت گرفته اید، به کمک ابزار ماسک لایه فتوشاپ (layer mask) با هم ترکیب کنید. به این مبحث در یک پست دیگر بیشتر خواهم پرداخت.

[​IMG]



4) روزهای ابری از خانه بیرون بروید

یکی از راه هایی که به شما کمک می کند زمان بیشتری برای عکاسی بخرید، رفتن به پیاده روی در روزهای ابری و بارانی است. در چنین روزهایی، شما این آزادی را دارید که در تمام ساعات روز عکس بگیرید و از تمام مزایای عکاسی با نور ضعیف آفتاب بهره مند شوید. همچنین من دریافته ام که وقتی آسمان پوشیده از ابر است، رنگ ها در عکس بهتر از آب در می آیند، بنابراین چیزهایی مثل سنگ های خزه گرفته یا برگ های پاییزی، در هوای ابری در عکس معرکه می شوند.

یکی از دام هایی که باید در روز های ابری از آن دوری کنید، افتادن آسمان در عکس است. بسته به وضعیت آبشار، اگر بتوانید بالا رفته و به سمت پایین از آبشار عکس بگیرد، می توانید از افتادن آسمان خاکستری کسل کننده بالای آبشار در عکس جلوگیری کنید.

منبع:عکاسی . نت​


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







[ سه شنبه 12 دی 1396 ] [ 10:44 ] [ hr ] [ ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهر زیبای من ساری و آدرس sariweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امکانات وب


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 247
بازدید کل : 72814
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1